B2B Hakkında

Günümüzde satıcı ve alıcılar arasındaki işbirliğini sağlamak için en önemli gereksinim bilgilerin elektronik ortamda, güvenilir biçimde her ilgili kişiye, her ortamda sunulabilmesidir. Firmalar arası iletişimi, operasyonların verimliliğini sağlayan, firmalararası ortak kullanılan uygulamalar genel olarak B2B uygulamaları olarak adlandırılmaktadır. B2B genel olarak Business to Business olarak, B2C de Business to Customer olarak bilinmektedir. B2B, alıcı ve satıcıların iletişim kurmak amacıyla bir araya geldikleri; fikir ,bilgi değişimlerini yaptıkları, reklam, açık arttırma ile ürün ya da hizmetlere fiyat biçtikleri, işlemlerini yönettikleri, stoklarını ve siparişlerini koordine ettikleri elektronik pazar yerleridir. Amerika' daki B2B pazarı 1999 yılında 114 milyar$ iken 2004 yılında bu rakamın 1.5 trilyon $' a ulaşması beklenmektedir.Şu anda B2B gerek işlem değeri gerekse büyüme hızı olarak B2C' den daha ileri durumdadır. Dünyada firmaların internet ortamını kullanarak iş yapmasına yönelik birçok B2B siteleri geliştirilmektedir. Yapılan istatistikler B2B uygulamalarındaki iş hacminin önümüzdeki yıllarda ciddi bir artış göstereceğini ifade etmektedir.Giga Forecast tarafından sektörel bazda yapılan bir araştırmaya göre B2B uygulaması yapan firmaların cirolarına göre maliyet düşüş oranları ile ilgili olarak yapılan bir açıklamada mağazacılık sektöründe %3.2 oranında toplam ciroya göre maliyetlerde bir düşme olmaktadır. Malverenle işbirliği yaparak, satış ve stokların beraber yönetilmesi ile sağlanan fayda ise yukarıdaki orandan çok daha yüksek olabilmektedir.

B2B uygulamalarının ilk ve en kolay elde edilecek faydaları, sipariş ve fatura bilgilerinin elektronik ortamda alıcı ve satıcı bilgi sistemlerine iletimi ile zaman tasarrufu sağlanması, işlerin çok daha az kişiyle gerçekleştirilmesi, şirket çalışanlarının telefon, fax trafiğinden kurtularak kendi konularına daha fazla vakit ayırabilmeleridir.

Tedarikçi ve alıcıların işbirliği yapması ve tedarikçiler tarafından yönetilen stok sayesinde birçok firma faydalı sonuçlar elde etmişlerdir ki bu çalışma şekline VMI (Vendor Managed Inventory, Malveren tarafından stok yönetimi) denmektedir. Bu sayede firmalar kendi ürün kategorilerinde bütçeleme ve ürün tedarikini kendileri için yapacak önde gelen üreticiler ile anlaşmaktadırlar. VMI, personel sayısının düşüşünü ve perakendeciler için daha iyi tedarik zinciri entegrasyonu sağlamaktadır.

E-Ticaret Nedir?

E-ticaret, iş dünyasını elektronik ortamda tüketicilere götüren bir rehberdir.

E-ticaret;

  • Ürün
  • Hizmet
  • Bilgi
  • Para

bileşenlerini içermektedir.

B2C B2B
Maliyetlerdeki Değişim Çok Sayıda Tedarikçi olduğundan düşüktür Az sayıda kalifiye tedarikçi olduğunda ve elektronik alt yapı ile entegre edildiğinde yükselir.
Bağlantı(ilişki) tipi İşlemsel Kritik misyonlu ve uzun dönemli
İşlem Tipi Düşük ortalamaya sahip satış fiyatı Yüksek ortalamaya sahip satış fiyatı
Gelir Modeli Ticaret hacmi kritiktir ve yüksek müşteri temeli başarıda anahtardır Her müşteriye ihtiyaç duymaz sadece doğru müşteriye gereksinim duyar

B2B' nin benimsenmesi için 5 katolizör bulunmaktadır :

  • Web teknolojileri deneyimlerin arttırılması
  • Endüstri standartlarının konsolidasyonu
  • Uygulama teknolojilerinin basitleştirilmesi
  • B2B uygulamalarının arttırılması
  • Maliyet tasarrufları

B2B' nin şirketler açısından faydaları:

  • Değer yaratma
  • Gelir artışı
  • Maliyetlerin kontrolü ve düşürülmesi
  • Stokların kontrolü ve düşürülmesi
  • Sermaye verimliliği yaratmak
  • İş proseslerini geliştirmek
  • Tedarik zincirlerini genişletmek
  • Müşteri ile iletişimlerini arttırmak
B2B Exchange

Günümüzde iş ilişkileri oldukça karmaşıktır ve dünyanın değişik yerlerinde çok sayıda katılımcı içermektedir.

Değişik kaynaklardan bilgilere ihtiyaç vardır. B2B bütün bu tehditlere karşı verimli iş prosesleri ve işlemleri sağlayarak üstesinden gelmektedir.

B2B exchanges çok çeşitli yollarla kategorize edilebilir. Bunlar ilk olarak "yatay" ve "dikey" olarak ayıracak olursak :

  • Horizontal Exchanges (Yatay Değiştirmeler) : Yatay değiştirmeler şirketlere değişik fonksiyonel alanlarda ve çok geniş bir endüstriyi kapsayan web olanakları sağlamaktadır. Yatay değiştirmeler lojistik, İnsan Kaynakları hizmetleri, reklam ve diğer fonksiyonel alanlarda şirketlere yardımcı olur.
  • Vertical Exchanges (Dikey Değiştirmeler) : Dikey değiştirmeler spesifik bir sektörün belirli ihtiyaçları sağlamak amacıyla yaratılmıştır. Dikey değiştirmeler metal, kimya, kağıt, tarım, perakendecilik v.b. sektörlerde uygulanmaktadır.

B2B exchanges aynı zamanda alıcı merkezli, satıcı merkezli ve tarafsız (nötr) olmak üzere 3 gruba ayrılabilir :

  • Alıcı Merkezli Değiştirmeler : Birçok satıcıyı bir yada birkaç alıcıya bağlar.
    Çoğu zaman spesifik veya standardize edilmiş ürün ve hizmetleri içerir.
  • Satıcı Merkezli Değiştirmeler : Bir yada birkaç satıcıyı birçok alıcıya bağlar.
    Bu pazarlar belki de eldeki stok fazlalıklarını tüketmek amacıyla yaratılmıştır.
  • Tarafsız (Nötr) Değiştirmeler : Bunlar, alıcı yada satıcı merkezli olmaksızın yaratılan dengelenmiş işlem ortamlarıdır. eSteel ve PlasticsNet bunlara örnek olarak verilebilir.

B2B exchanges son olarak destekledikleri işlem tiplerine göre 3 grupta sınıflandırılabilir

  • Kataloglar : Alıcıların, satıcıların yaratacağı elektronik kataloglardan satın almalarını sağlar.
  • Açık Arttırma : Bir satıcıyı birçok alıcıya bağlar. Genelde ürün yada hizmetleri sağlamada veya satmakta yardımcıdır.
  • Değiş Tokuş : Spot pazarlarda fiyat tekliflerinde bulunarak arz ve talep dengesini sağlamaya çalışırlar.
B2B eMarketplaces

Elektronik pazar yerleri değiştirmelerini kapsamaktadır. Elektronik pazar yeri tedarik zincir hizmetlerine ek olarak katalog, açık arttırma ve değiş tokuş hizmetlerini de sunmaktadır.Elektronik pazar yerleri katma değer yaratan içeriklerde bulunur.

Bunlar sektörle ilgili bilgilerin, makale ve araştırma raporlarının yer aldığı linkler olabileceği gibi online eğitim sınıflarının açıldığı bölümler de olabilir.Elektronik pazar yerleri üyeleri arasındaki iletişim ve işbirliğini geliştirir.Sektördeki uzmanlarla yapılan forumlar, tartışma ortamları bu gelişmeyi sağlar.

Bilgilendirme


Hakkımızda

B2B hakkında

Site haritası

Çözüm ortakları